Фигура апостола Павла сделана из меди и покрыта серебром и золотом методом гальванопластики. Рамка и основание выполнены из дерева (ясень) и покрыты лаком.
День памяти: 12 июля
Святой Апостол Павел на иконах часто изображается совместно со своим единомышленником и соратником – апостолом Петром. До призвания на служение Иисусом Христом он был язычником, но затем обрел истинную веру.
МОЛИТВА ПЕРВАЯ
О святый верховный апостоле Павле, сосуде избранный Христов, небесных таин сказателю, всех языков учителю, церковная трубо, пресловущий витие, многия беды за имя Христово претерпевый, море измеривый и землю обшедый и нас от лести идольския обративый! Тя молю и к тебе вопию: не гнушайся мене сквернаго (имя), возстави падшаго греховною леностию, якоже в Листрех храмаго от чрева матерня возставил еси; и якоже Евтиха мертва бывша оживил еси, воскреси и мене от мертвых дел; и якоже молитвою твоею основание темницы некогда потрясл еси и узники разрешил еси, сице исторгни мя творити волю Божию. Вся бо можеши данною ти властию от Христа Бога, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем, и со Пресвятым и Благим и Животворящим Его духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь
МОЛИТВА ВТОРАЯ
Моли Бога о мне, святый угодниче Божий (имя), яко аз усердно к тебе прибегаю, скорому помощнику и молитвеннику о душе моей.
12 июля
Тропарь апостолов
глас 4
Апостолов первопрестольницы/ и вселенныя учителие,/ Владыку всех молите/ мир вселенней даровати// и душам нашим велию милость.
Кондак апостолов
глас 2
Твердыя и боговещанныя проповедатели,/ верх апостолов Твоих, Господи,/ приял еси в наслаждение благих Твоих и покой:/ болезни бо онех и смерть приял еси паче всякаго всеплодия,// Едине, сведый сердечная.
13 июля (Собор Двенадцати апостолов)
Собор славных и всехвальных 12-ти апостолов. Тропарь
глас 4
Апостолов первопрестольницы/ и вселенныя учителие,/ Владыку всех молите/ мир вселенней даровати/ и душам нашим велию милость.
Кондак апостолов
глас 2
Камень Христос каменя веры прославляет светло,/ учеников преизрядна,/ и с Павлом весь дванадесяточисленный собор днесь,/ ихже память совершающе верно,// сих Прославльшаго прославляем.
Ин кондак славных и всехвальных 12-ти апостолов
глас 2
Петра, вернии, каменя веры, похвалим/ и Павла Богомудраго,/ созывают бо всех праздновати верою,/ соборне вкупе вся дванадесяте, яко проповедники вере,/ просяща грехов оставления.
Кондак 1
Избраннии проповедницы Агнца Непорочнаго, за ны закланнаго, Христа Бога, преславнии Апостоли Петре и Павле! Яко Боговедением концы мира озарившии и обильне струями благодати напоившии, и ныне с любовию призрите на чтущия усердно память вашу: исполните нас духа премудрости, сердца наша верою утвердите, да непрестанно благодарственная вам поем, со умилением зовуще: Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Икос 1
Ангели благовестницы явистеся на земли, Апостоли Петре и Павле блаженнии, зане от Самаго Виновника спасения нашего на делание ваше призвани бывше, широту всея земли обтекосте, иудеом и еллином Христа распятаго, Божию Силу и Божию Премудрость, проповедающе. Темже и мы, светом учений ваших озаряеми, сердцем и усты взываем к вам сицевая:
Радуйтеся, звезды светозарныя, от востока возсиявшия и всем людем путь ко Христу показующия.
Радуйтеся, Церкве Христовы утверждение и столпи непоколебимии.
Радуйтеся, власть вязати и решити грехи наша от Христа приимшии.
Радуйтеся, во святых писаниих ваших к вере и упованию на Бога вся ны призывающии.
Радуйтеся, в житии вашем образы обращения согрешающим явившии.
Радуйтеся, высоту любве истинныя словом и делом нам показавшии.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 2
Видя тя, Апостоле Петре, на море Галилейстем вкупе со Андреем, братом твоим, вметающа мрежи, Господь рече вам: «Грядита по Мне, и сотворю вы ловца человеком». И абие, оставльше мрежи, по Нем идосте. Темже, красото Церкви вселенския, сотвори и нас предстательством твоим скоры быти на делание заповедей Божиих, косны же ко греху, да, злобою младенствующе, достигнем вси в меру возраста мужа совершенна, поюще Богови: Аллилуиа.
Икос 2
Разум Божественный освети тя, Павле, избранный сосуде Божий, егда, ревнуя о отеческих преданиих, шествовал еси в Дамаск гонити Церковь Христову. Тогда бо внезапу сияние славы Господни облиста тебе и глас бысть с Небесе: «Савле, Савле, что Мя гониши?» Ты же, аще зрением плотским омрачился еси, но духом узрел еси силу и славу Христа распята, тьму просвещающа и любовию Церковь Свою созидающа, и того ради пленился еси духом, покаяние и послушание нося и глаголя: «Господи, что сотворю?» Посем, восприим жребий Апостольства от руки Господни и Крещение водою и Духом от Анании блаженнейшаго, явился еси предивно сосуд избранный благодати и свидетель немолчный Спасителя нашего, от Негоже и мы, просвещаемии, пети тебе навыкохом сицевая:
Радуйся, светлосте церковная, от Света Неизреченнаго на пути пречудно во откровение языков возжженная.
Радуйся, знамения силы Божия в житии твоем чудно явивый и тем уста непокоривым навеки заградивый.
Радуйся, сосуде избранный, меньша от Апостол и перваго от грешник себе сокрушенно нарекий.
Радуйся, якоже Херувим тайнозритель, даже до третияго Небесе верою и любовию вознесенный.
Радуйся, якоже Серафим пламенный, ревностию по Бозе непрестанно снедаемый и истаеваемый.
Радуйтеся, Павле и Петре, благовестия трубы громогласныя, основания ветхаго мира, якоже Иерихон вторый сокрушившия.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 3
Сила Вышняго, в немощех познаваемая, излия на тя, Павле, адаманте веры, благодать на благодать, зане неложно исповедал еси: «Вся могу о укрепляющем мя Иисусе». И воистину проповедал еси Евангелие во явлении Духа и силы, творя великая и неизреченная, славная же и ужасная, яко не ведущии Бога боговедению научахуся, сердца ожесточенная елеем милосердия напаяхуся и вся овцы расточенныя во ограду Пастыря Единаго отвсюду стекахуся, Емуже и пети согласно научишася: Аллилуиа.
Икос 3
Имея дерзновенную любовь ко Господу, шествовал еси, Петре, по водам воздвизаемым, яко по суху: но аще и потоплением был еси устрашаем и сомнением обуреваем, не потопился еси в пучине, понеже простерл еси руце и очи ко Спасу, вопия Ему из глубины сердечныя: «Господи, спаси мя!» И в той час руку помощи восприял еси от Христа, Избавителя нашего. Тако и мы в сей юдоли земней, бедами устрашаеми и волнами страстей потопляеми, взирающе на течение твое, к тихому пристанищу добре нас наставляющее, благодарственно воспеваем ти сице:
Радуйся, каменю веры многоценный, от Камене Краеугольна избранный и утвержденный.
Радуйся, храме Духа Святаго, многоразличными дарованьми от Того преизрядно украшенный.
Радуйся, рыбарю препростый, премудрости Божия исполненный, ейже от человек никтоже противитися может.
Радуйся, самовидче величия Божия, паче царей и славных земли от Господа на вся веки прославленный.
Радуйся, хартие одухотворенная, в нюже огненными письмены слово Божие вписася.
Радуйся, с Павлом Апостолом светило равночестное и незаходимое.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 4
Бурю лютых искушений воздвиже древле человекоубийца, искони иский Церковь Божию потребити и ученики Спасовы, якоже пшеницу, разсеяти: но Господь молися о тебе, Петре, да не оскудеет вера твоя. И тако, от Спаса просвещаемь и от Него в немощи укрепляемь, воистину сокрушил еси челюсти вражия и обращся утвердил еси братию твою, поя Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще, Павле премудре, о дивнем избрании твоем, во еже возвестити имя Господа Иисуса народом и царем и сыном Израилевым, и видяще тя в слове, в житии, в любви, в дусе, в вере, в чистоте, якоже света языком во спасение их поставлена, невернии верою просвещахуся, вернии же, ликовствующе, Господа прославляху. Темже и мы, сорадоватися заповедь приемше, приносим ти гласом радования таковая:
Радуйся, верный служителю Христов, вся славная мира якоже сор и прах вменивый и всем себе поработивый Христа ради и Евангелия.
Радуйся, добрый воине Христов, во вся оружия Божия облеченный и вся языки в послушание Христово покоривый.
Радуйся, жертво приятнейшая, Христу сораспеншаяся, Христа ради по вся дни умирати приобыкшая.
Радуйся, сеятелю слезами многими, узниче и исповедниче преславный, язвы Господа Иисуса Христа на теле твоем радостно носивый.
Радуйся, славо и похвало Церкве вселенския, позорище мирови бывый, глад, жажду, наготу, биение и поругание за Христа многочастне претерпевый.
Радуйтеся, Павле и Петре, Апостолов украшение, миру благовестницы, Церкве утверждение.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 5
Боготечная звезда явился еси, Павле, егда течение твое, пресветло начен от Дамаска, даже до Рима простерл еси, и якоже прежде звезда от восток научи волхвы кланятися Солнцу Правды, сице и ты, богомудре, путь ко Христу показал еси всем хотящим достигнути спасения, взывая со дерзновением многим: «Подражатели мне бывайте, якоже и аз Христу», Емуже и пети научил еси нас единеми усты: Аллилуиа.
Икос 5
Видев на горе Фаворстей славу Единороднаго от Отца, одеяна светом, яко ризою, хотяща же за ны облещися в ризу поругания, глаголал еси, Петре, Иисусови, провидя славу несказанную искупленных Кровию Агнца Непорочна Христа: «Господи, добро есть нам зде быти». Сего ради и мы, роди дальнии, лишени чистоты светозарныя, аще и недостойни суще, обаче твоим апостольским гласом призваннии к наследию нетленну, чисту, неувядаему, соблюдаему на Небесех, якоже общницы хотящей открытися славе, воспеваем ти сице:
Радуйся, блаженне, от Присносущныя Истины достойно «блажен» нареченный.
Радуйся, бисере предобрый, от Господа при езере обретенный и светом от Света осиянный.
Радуйся, от Самаго Искупителя рода человеча на проповедь Евангелия посланный.
Радуйся, воистину ловец человеков явивыйся, ты бо, якоже и прежде, благодатию влечеши души омраченныя в чудный свет Христа Бога.
Радуйся, источниче животворный, от Источника жизни вечныя истекий и от богатства даров Духа Святаго жаждущия души напояяй.
Радуйтеся, Петре и Павле, якоже Серафими шестокрилатии, у Престола Царя Славы парящии и ко свету Таин Божиих приницающии.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 6
Проповедник немолчен и по смерти твоей, Петре богоносне, явился еси, зане с неба мысленнаго, якоже гром таинственный, о звании христианстем многоразличне напоминаеши. Мы же, ведяще любовь твою николиже отпадающу и молитву о нас непрестанно у Престола Божия деему, поем сердцем умиленным: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси, Павле великоимените, знаменьми и чудесы вскоре, отнележе Дух Святый во Антиохии повеле ти начати превеликое служение Апостола языков; таже, достиг Кипра, Елимы волхва зрение омрачил еси и Сергия проконсула светом истины озарил еси. Сподоби и нас, света сего причащшихся, прославити дивная дела твоя в песнех и пениих духовных и воспевати тебе таковая:
Радуйся, свете сердец кротких и разумных, яже, яко доилица, грееши и пестунствуеши писаньми твоими Богодухновенными.
Радуйся, жезле наказания, сосуды лжи и льсти до конца сокрушаяй, сердца же сокрушенная на недвижимый камень веры воздвизаяй.
Радуйся, Христово Евангелие в себе воплотивый и сего ради превыше видимых вознесенный и прославленный.
Радуйся, уста медоточная, радость многую Апостолом и верным возвестившая, яко отверзе тобою Господь дверь спасения всем языком.
Радуйся, ревнителю по Бозе, новый Илие, не на чуждем основании созидаяй и ревностию твоею страны дальния обтекаяй.
Радуйтеся, Павле и Петре, весь мир между вами разделившии, во еже овому убо быти Апостолу языков, другому же проповедати народу избранному.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 7
Хотя истину утвердити и мир Церкви оградити, пришел еси, Павле, поборниче правды, во Святый Град, в немже на собрании святых Апостол и верных свидетельствовал еси вкупе с Петром и Варнавою, яко Дух Святый дышит, идеже хощет, даруя благодать Свою независтно иудеом и еллином и верою вся спасая, а не мертвенными делы ветхаго закона. И тако воистину вси вернии, свободу и мир получивше, союзом любве связуеми, благодарственно воспевают Богови: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго Архангела, провозвестника тайны, от века сокровенныя, избра тя, Апостоле Петре, Господь, егда вопроси ученики Своя: «Вы же кого Мя глаголете быти?» Ты же, от Отца Небеснаго просвещаем, возвестил еси несомненное основание нашея веры, глаголя ко Спасу: «Ты еси Христос, Сын Бога Живаго». Того ради и мы, чтуще тя, яко надежду нашего спасения неприкровенно исповедавша, взываем ти таковая:
Радуйся, Синаю новый, скрижаль спасения людем ясно показавый и свободу во Христе возвестивый.
Радуйся, первоположенный от Архитектона Небеснаго каменю веры и исповедания, на немже Церковь Христова необоримо основася.
Радуйся, первопоставленный вратарю входа райскаго, емуже первее обещася Господь дати ключи Царствия Небеснаго.
Радуйся, судие праведный, имый судити с прочими Апостолы обеманадесяте коленома Израилевома.
Радуйся, яко очеса и ушеса твоя блаженная Христа Спаса нашего, Егоже лицезрети пророцы пламенне желаху, во плоти суща на земли видеша и слышаша.
Радуйтеся, Петре и Павле, имущии ноги благовествования краснейшия и сердца освященная, вы бо Евангелию послужисте и евангельски пожисте.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 8
Странное чудо и неудобь разумеваемое явился еси, Петре, мудрствующим земная, яко незнатна мира и уничижена избра тя Господь, и посрамил еси мудрыя, одолел еси царства, привел еси сонмы омраченных ко Свету Истины, и доныне, якоже столп огненный, озаряеши вся земнородныя, указуя несомненный путь во блаженное Отечество. Сего ради, богатству благодати в тебе дивящеся, поем Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Всем был еси вся, Павле, любовию всех объемля, словом спасения дальних и ближних достизая, верою вся превозмогая: зане и в Филиппех, мир благовествуя, аще и палицами биен был еси люте и в темницу во оковах ввержен, но воспел еси тамо вкупе с Силою песнь чудную хвалы и благодарения Богу, Иже и возгреме рабом Своим трусом велиим, яко и основания темничная поколебашася и двери отверзошася. Мы же, видяще тя, премудре, тьму узилища светом боговедения озаряюща и свободу о Христе узником подающа, воспеваем ти сицевая:
Радуйся, узниче Христов, темницу во храм претворивый и узами твоими демонов цепи людем разрешивый.
Радуйся, сильне, немощи немощных понесый, не себе, но ближним угождати иский.
Радуйся, пречудне, узами и скорбьми хваливыйся, радоватися с радующимися и плакати с плачущими научивый.
Радуйся, умерый греху, но присно живый Богови, тебе бо жизнь Христос и смерть приобретение.
Радуйся, образе неусыпнаго делания, задняя забываяй, в предняя простираяйся и всем помышлением к почести вышняго звания текий.
Радуйтеся, Павле и Петре, даже до смерти мученически Господу послужившии и сею, яко венцем, подвиг ваш венчавшии.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 9
Вся ко Христу приводя, возвестил еси, Павле, во Афинех мнящимся мудрым быти Премудрость, свыше сходящую, да, ведяще суетная, отселе уведят Бога, невидимаго им, и осяжут Его, о Нем бо живем и движемся и есмы. Темже и мы, благодатию неизреченною разум истины восприемше и сердцем неложно, яко благ Господь, постигше, поем Ему верою твердою, якоже перстом от Фомы, осязуему: Аллилуиа.
Икос 9
Витийствовати не можаше язык человечь, егда Господь Сил нозе рабом Своим умываше и лентием отираше. Ты же, Петре, страхом побеждаемь, аще возгласил еси: «Не умыеши ногу моею вовеки», но абие весь в послушание преложился еси, егда услышал еси глагол, реченный от Господа: «Аще не умыю тебе, не имаши части со Мною», и тако всем сердцем возопил еси: «Господи, не нозе мои токмо, но и руце, и главу». Мы же, ведяще тя в сих, якоже злато во огни искушения, очищаема и познавающе от смирения к послушанию восхождение твое, таинству Божия промышления покланяющеся, воспеваем ти сердцем смиренным таковая:
Радуйся, Петре, очеса орля, имиже зрел еси Солнце Правды — Христа Бога, Иуде нозе умывшаго и от него лобзанием лукавым преданнаго.
Радуйся, навеки уневестивыйся Христу, ты бо, Агнцу Непорочну, якоже агнець, последуя, до заклания твоего верность соблюл еси.
Радуйся, углю неугасимый, от жертвенника небеснаго огнем любве Божественныя непрестанно объятый.
Радуйся, светильниче горяй и светяй, роды родов светом правды озаряяй.
Радуйся, грозде многообильный винограда Христова, на радость мира многопечальнаго возращенный.
Радуйтеся, Петре и Павле, Христа Бога в себе верно вообразившии.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 10
Спасения во Христе неизследимую пучину и покаяния многую силу явил еси в себе, Петре, егда трикраты по предреченному отверглся еси Господа: «Не вем Человека Сего!» егда клялся и ротился еси во дворе архиерея, но абие, воспомянув глагол Иисусов, вне текл еси, плакася горько. Мы же, умильне взирающе на пресветлый сей образ сокрушения, в научение и обличение жестоковыйных сердец наших дарованный, поем Господу, паки дивно возвеличившему тя: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и оружие непобедимое был еси, Павле, противу миродержителей тьмы века сего, яко и царство их в Коринфе, Ефесе и инех градех вселенныя сокрушил еси, тьму многобожия разгоняя и разум истины утверждая: ты бо неложно показался еси Божий слуга в терпении мнозе, в скорбех, бедах, в теснотах, в ранах, темницах, в нестроениих, трудех, во бдениих, в пощениих, яко и ум наш недоумеет изрещи богатство доброты твоея, деннонощныя подвиги со слезами многими. Того ради, зряще море любве твоея, дерзающе молим: услыши нас, убогих, грешными усты глаголющих сицевая:
Радуйся, умерый греху благовестниче непобедимый, яко в себе первее ветхаго человека победив, Христу сораспялся еси.
Радуйся, учителю многоплодный и волков хищных обличителю, яко тобою образ верным показал еси, присно бодрствуя и научая вся сугубо: словом и житием по слову.
Радуйся, всех обогатителю, яко, прежде сам обнищав и ничтоже имый, вся содержал еси.
Радуйся, о христианех пламенный ревнителю, обручивый я Христу, яко деву чисту, непорочную невесту.
Радуйся, утробо многоболезненная, бывый о чадех твоих в муках рождения, дондеже вообразится в них Христос.
Радуйтеся, Павле и Петре, в Дусе единице согласная, во едином граде верность Христу кровию запечатлевшии.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 11
Пети и ублажати узы и страдания твоя, Павле многострадальне, достойно есть, яко не токмо в терпении мнозе, но и с радостию предреченныя ти от Агава пророка узы восприял еси, и Церкви Кесарийстей свидетельствовал еси сице: «Не точию связан быти хощу, но и умрети во Иерусалиме готов есмь за имя Господа Иисуса», Емуже и мы, дивному во святых Своих, поем песнь: Аллилуиа.
Икос 11
Светом радости неизреченныя и Божественныя любве осиян был еси, Петре, егда Господь, по воскресении, первее прочих Апостол явися тебе, скорбевшему. По сих же паки явлься, Владыка жизни вопроси тя трикраты: «Симоне Ионин, любиши ли Мя?» Ты же, огнем Божественныя любве опаляем, отвещал еси тепле: «Господи, Ты веси, яко люблю Тя». Того ради и мы, обнищавшии духом, помянувше преизобильныя токи слез и любве твоея, ихже ради воззва тя Господь на прежний степень Апостольства, благоговейне взываем ти сицевая:
Радуйся, учителю покаяния, слезами горькими высоту смирения стяжавый и Воскресшим от гроба к радости неизглаголанней на веки приобщенный.
Радуйся, премудрости глубино, смиренномудрия высото, пламеню любве, образ жития всем верным себе явивый.
Радуйся, друже Господа Иисуса, иго благовестия ревностно понесый, над наследием Божиим господствовати не восхотевый, но послушанию властем научивый.
Радуйся, Апостоле Христов, мудрость змиину и чистоту голубину в себе сочетавый и образом смерти твоея на кресте крайнее смиренномудрие показавый.
Радуйся, рабе Господа верный, умноживый данный тебе талант и в радость Господа вшедый.
Радуйтеся, Петре и Павле, сердца не тесная, весь мир любовию вместившая и концы вселенныя просветившая.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 12
Благодать Духа Утешителя, излиявшаяся на главы верных во образе языков огненных, скоро излияся из уст твоих, Петре, глаголом огненным, во еже благовестити с силою многою Христа распята не точию погибшим овцам дому Израилева, но и язычестей неплодящей церкви, да плодоносит и сия Богови нетленный крин чистоты и покаяния. Испроси и нам, Апостоле достоблаженне, милость Господа, творящаго тобою великая и чудная, рукою твоею мертвыя воскрешающа и смертию твоею на кресте мертвенную любовь нашу воспламеняюща, да непрестанно поем Ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще пресветлую память твою, Павле, достойно ублажаем неизреченныя подвиги, болезни и труды, яже во бдениих, во алчбе и жажде, в пощениих, в зиме и наготе понесл еси. Кто бо изочтет раны, скорби и беды твоя во градех, в пустыни, в мори, беды от разбойник, беды от сродник, беды от язык и лжебратии? Кто подобен тебе? Паче всех Апостол потрудился еси. Темже молим: не возгнушайся нас, грешных, молящихся тебе, но якоже всем был еси вся, и ныне услыши немощным гласом приносимая ти сицевая:
Радуйся, узниче Христов, из темницы свет распространивый, словом и посланием во узах много потрудивыйся, зане воистину слово Божие не вяжется.
Радуйся, неизследимая пучино любве, по братии твоей отлучен быти от Христа преискренне восхотевый.
Радуйся, подвижниче предивный, подвигом добрым подвизавыйся, течение совершивый и кровию твоею Церковь украсивый.
Радуйся, источаяй море чудес, яко главотяжи и убрусцы твои недуги исцеляху и демоны прогоняху.
Радуйся, любве Божия неразлучный причастниче, горняя мудрствуяй, а не земная, зане и от плоти разрешитися и со Христом быти возжелал еси.
Радуйтеся, Павле и Петре, веры христианския насадителие, благочестия водами напоителие и ко пристанищу вечному вернии водителие.
Радуйтеся, святии первоверховнии Апостоли Петре и Павле.
Кондак 13
О всехвальнии благовестницы Петре и Павле! Внемлите воздыханием сердец наших, молящиеся за ны, много бо может молитва праведных пред Богом; потщитеся и ныне воспоминати нам о небеснем звании и христианстей кончине жизни нашея, привлецыте нас ко сладости Евангельския истины, свяжите узами любве Христовы, да мы вси, отвергшеся нечестия и мирских похотей, внидем в радость Господа нашего, поюще Ему со Ангелы и с лики святых: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Святой апостол Павел не входит в число 12 апостолов. Он не является и одним из 70, призванных Господом на служение Ему. Но Церковь называет Павла первоверховным, как и святого апостола из 12 Петра, за труды в распространении христианства. Из 28 глав «Деяний святых апостолов» 16 подробно описывают его подвиги по созиданию Церкви. 14 Посланий Павла к народам и отдельным людям, вошли в Новый Завет и способствовали систематизации христианского вероучения. «Деяния святых апостолов» и Послания Павла основные источники сведений о житии св. апостола.
Родился он в городе Тарсе, в греческой провинции Римской империи Киликии (совр. Турция) ок. 20 г. в знатной иудейской семье из рода Вениаминова и носил имя Савл. Родители имели права и привилегии римских граждан. Отец был фарисеем и воспитал в таком же духе сына. Савл получил хорошее образование: знал в совершенстве Тору, эллинистическую литературу, риторику, философию и историю, владел многими языками. У знаменитого раввина Гамалиила изучал богословие и, видимо, сам готовился быть раввином. Это предположение подтверждается тем, что Савл обучился ремеслу шить палатки, чтобы прокормить себя (раввины за своё служение денег не брали).
Будучи фарисеем, он фанатично преследовал христиан. В подростковом возрасте участвовал в избиении камнями и убийстве первого христианского мученика Стефана: сторожил одежды преследователей. Добившись от саддукейского священника разрешения привести христиан для расправы в Иерусалим, ок. 34 г. юный Савл отправляется в Дамаск. По дороге с ним произошло событие, в корне изменившее жизнь святого. С небес внезапно появилось сильное сияние, ослепившее юношу, и голос спросил его: «Савл! Савл! Что ты гонишь меня?» И затем отвечал, что Он есть гонимый Савлом Христос, и повелел идти в Дамаск. В Дамаске Савл через три дня был крещён пресвитером Ананией, чудесно обрёл зрение и стал проповедником веры Христовой до конца своей жизни.
Далее он отправился в Аравию, затем вернулся снова в Дамаск. Преследуемый за веру, он в 37г. (или 39 г.) прибыл в Иерусалим. Здесь его долго не признавали христиане, лишь Варнавва помог войти в доверие христианской общине и познакомил с апостолами. Затем из-за угрозы смерти Савл снова уезжает в Тарсу, откуда Варнавва приглашает его с собой в Антиохию.
В 45-51 г.г. он совершает первое апостольское путешествие с Варнаввой. Они прошли с проповедью Кипр, где Савл обратил в христианство проконсула Сергия Павла после того, как поразил слепотой жреца, и с этого времени стал называться Павлом. Апостолами были созданы общины в городах Малой Азии Листре, Дервии, Антиохии Писидийской, Иконии. В 51 г. Павел принимал участие в Апостольском Соборе, где успешно отстоял свою точку зрения на ненужность соблюдения обрезания крестившимися язычниками.
Возвратившись после Собора в Антиохию, Павел вместе с Силой совершает второе апостольское путешествие (51-54 г.г.). Побывав в церквях Малой Азии, созданных им, апостол прибыл в Македонию и основал христианские общины в Солуни, Филиппах, Верии. В Листре он обрёл ученика Тимофея, а от Троады с ними проповедовал евангелист Лука. Далее путь апостола шёл через Афины, Коринф. В Коринфе в 52 г. Павел знакомится с супругами Прискиллой и Акилой и пребывает здесь полтора года. Появляются 1 Послание к Фессалоникийцам, два Послания к Солунянам. Потом Павел отправился в Иерусалим, побывав по пути в Эфесе и Кессарии, и пошёл в Антиохию.
Третье апостольское путешествие Павла (56-58 г.г.) началось с посещения церквей в Малой Азии и прибытия в Эфес. Здесь он проповедовал 2 года в училище Тиранна и написал Послание к Галатам и 1-е Послание к Коринфянам. Затем отбыл в Македонию и Элладу. В 57 г. или 58 г. побывал в Коринфе, где написал Послание к Римлянам. Далее отправился в Филиппы, Троаду, Милет, Родос и Кипр, Тир. Во время третьего апостольского путешествия было написано также 2-е Послание к Коринфянам.
Прибыв в Иерусалим, Павел оказался в центре народного мятежа против него: апостола обвинили в том, что он язычников вводит в храм. Из-за римского гражданства Павла привели на суд в Кесарию к прокуратору Феликсу. Сменивший Феликса Порций Фест отправляет апостола на суд императору. Корабль, на котором плыл Павел, потерпел крушение возле о. Мелит, и святой прибыл в Рим ок. 60 г. Там он пользовался снисхождением властей и прожил 2 года, написал Послание к Колоссянам, Филиппийцам, Ефесянам, а также к Филимону, 2-е Послание к Тимофею и Послание к палестинским евреям.
Мнения о дальнейшей судьбе апостола у исследователей расходятся. Одни считают, что Павел был казнён в Риме в 64 г. Другие что он дальше проповедовал, после двухлетнего заключения, на Крите (где рукоположил своего ученика Тита в епископы), в Милете, Эфесе, Македонии, Коринфе. Путешествуя, встретил ап. Петра, с ним пришёл в Рим.
Далее сам отправился в Испанию. Возвратившись в Рим, проповедовал даже во дворце императора и, по преданию, обратил в веру наложницу Нерона. За это был заключён в тюрьму и обезглавлен ок. 67 г. Существует также предание, что Павел в темнице был вместе с Петром и казнён в один день с ним. Но Петра как простолюдина распяли на кресте на Ватиканском холме, а Павла, римского гражданина, усекли мечом за пределами Рима на Остийской дороге 29 июня. По другим данным, Павла казнили через год после Петра.
Ученики апостола оставили знак на месте погребения святого апостола, где позже Константин Великий соорудил храм Сан-Паоло-Фуори-ле-Мура. В наши дни мощи ап. Павла почивают в каменном саркофаге под алтарём храма. В Миланском соборе Рождества Пресвятой Богородицы есть частица мощей апостола. Честная глава ап. Павла находится вместе с главой ап. Петра в соборе Иоанна Крестителя в Риме. В России частицы мощей есть в храмах Владивостока и Саратова.
День памяти первоверховного апостола Павла в Православной Церкви празднуют 12 июля н.ст. вместе с памятью первоверховного апостола Петра.
Апостолу Павлу были даны Богом сила слова, мудрость и дар чудотворения. Он исцелял больных словом, словом же сделал слепым жреца, воскресил юношу Евтиха, который уснул и упал с третьего этажа, изгонял бесов. За подвижническую жизнь святой Павел был восхищен Богом до третьего неба, где, по словам апостола, он увидел рай и услышал слова, которые человек не может передать.
Св. ап. Павел считается покровителем учителей иностранных языков, переводчиков, занятых в туризме, гидов. К нему обращаются с молитвами об успехах в ремесле и учёбе, освоении языков, при открытии нового бизнеса, излечении физических недугов, особенно травм, исцелении одержимых, во всех житейских нуждах. Апостол Павел помогает в укреплении веры и преодолении сектантства, в понимании Слова Божия, добром пастырстве. Он небесный заступник всем Павлам.
Известный храм в честь святого апостола есть в Гатчине, во имя свв.ап. Петра и Павла построены храмы в Москве, Ярославле, Сестрорецке, Ясеневе, Иванове, Киеве, Санкт-Петербурге, Новотроицке, Петропавловске (Казахстан), Минске и многих других городах мира.
Всего храмов, посвященных Святым апостолам Петра и Павла более 850 (с учетом приделов, посвященных ему).
Москва, Россия
Храм прор. Божия Илии в Обыденском переулке с приделом апостолов Петра и Павла
Адрес: г. Москва, ул. 2 й Обыденский пер., 6
Святые мощи ап. Петра, из 12-ти малых пророков доступны для поклонения в Храме пророка Божьего Илии в Обыденском переулке в пределе апостолов Петра и Павла, г. Москва
Церковь Петра и Павла в Новой Басманной слободе.
Адрес: Москва, ул. Новая Басманная 11
Частицы мощей апостолов Петра и Павла.
Церковь Николая Чудотворца на Щепах.
Россия, г.Москва, 1-й Смоленский пер., 20
Храм Знамения иконы Божией Матери - в Кунцево г. Москва
Адрес: Россия, г. Москва, ул. Б. Филевская, 65, стр. 1
Святые мощи апостолов Петра и Павла доступны для поклонения и хранятся в кресте-мощевике встроенном в нишу новой большой иконы "Всех Святых, в Земле Российской просиявших" в храме иконы Божией Матери Знамение в Кунцево в городе Москве.
Храм вмц. Екатерины на Всполье г. Москва
Адрес: Россия, г. Москва, ул. Б. Ордынка, 60/2
Хранятся частица мощей святых апостолов Петра и Павла.
Королев, Московская область, Россия
Свято-Троицкий храм г. Королев
Адрес: Россия, Московская обл., г. Королёв, Валентиновское поле
Святые мощи апостолов Петра и Павла доступны для поклонения и хранятся в большом мощевике.
Вологда, Россия
Храм Петра и Павла в Новинках г. Вологда
Адрес: Вологодская область, г. Вологда, Советский пр., 69
Частички мощей Святых Верховных Апостолов Петра и Павла покоятся в одном мощевике.
Петропавловск, Казахстан
Собор Святых Апостолов Петра и Павла г. Петропавловск
Адрес: Казахстан, г. Петропавловск, Северо-Казахстанская обл., ул. Коминтерна 97
Владивосток, Россия
Храм Успения Божией Матери г. Владивосток
Адрес: Россия, г. Владивосток, ул. Светланская, 65
Частица мощей св. апостолов Петра и Павла доступна для поклонения в иконе апостолов Петра и Павла.
Святому Апостолу Павлу молятся об укреплении веры, о приведении в правильную веру заблудших, о разных житейских нуждах.
После сошествия на него Святого Духа, Святой Апостол Павел получил дар говорить на многих языках, поэтому считается покровителем переводчиков, преподавателей иностранных языков и людей, чья профессия связана с необходимостью говорить и убеждать.
Икону можно подарить:
- любому православному человеку - на любой праздник;
- переводчикам, преподавателям иностранных языков, людям, чья профессия связана с необходимостью говорить и убеждать.
- мужчинам, носящим имя Павел.